Till Helens under´s startsida...

Godaste Saffransbullarna

Publicerad 2012-12-02 13:05:42 i Helens under,

Nu är detta ingen bakblogg men jag vill bara dela med mig världens bästa recept på godaste bullarna! De blir saftiga och smarriga..receptet hittade jag på matbloggen förra året och de fungerar lika bra att göra som vanliga bullar med tex kardemumma istället för saffran.
125g smör
5 dl standardmjölk
50g jäst för söta degar
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1g saffran
plus sockerbit att mortla saffran med
ca 13,5 dl mjöl
russin- valfritt
 
Fyllning.
200g rumsvarmt smör
1 dl socker
150g riven mandelmassa
1 msk vaniljsocker
 
1 ägg till pensling
pärlsocker att strö över
 
Smält smör och tillsätt mjölk, värm till 37 grader. Mortla saffran med sockerbit så smakerna riktigt kommer fram.
Smula jäst i en bunke och rör ner degspadet. Tillsätt socker, salt och nästan allt mjöl. Arbeta ihop degen smidigt tills den släpper bunken, den ska dock vara lite kletig,  för mycket mjöl ger aldrig goda bullar. Jäs under duk 40 min. Rör ihop ingredienserna till fyllningen med en elvisp. Stjälp upp degen på lite mjölat bord och knåda smidig, dela sen i 2 delar och kavla ut varje del ca 25-40 cm inte för tunn. Bred på fyllningen på varje kaka och strö lite russin på ena långsidan ( blötlägg gärna russin så blir de extra saftiga), rulla ihop och skär rullen i ganska stora bitar för maffiga bullar. Lägg i formar ( sätt gärna formarna i muffinsplåt för stadgan), och låt jäsa ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och strö på rikligt med pärlsocker, ugn 250 grader , mitten av ugnen ca 10 min, låt sen svalna under bakduk.
Njut! Trevlig 1:a Advent till Er alla.
♥ Helen

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela